Miten toteutat pehmeän laskeutumisen lomalta työn äärelle? – Muutosvalmennus Harmonia

Miten toteutat pehmeän laskeutumisen lomalta työn äärelle?

Kesän jälkeen monella lähestyy jo takaisin työhön palaaminen ja työhön paluuseen liittyvät asiat saattavat pikkuhiljaa jo käydä mielessä. Miten turvata pehmeä laskeutuminen lomalta työelämään ja välttää stressitason nousua?

Tässä kuusi askelta rentoon lomalta paluuseen, joilla turvaat arjen mielekkyyden myös lomalta palattuasi:

  1.  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Mieti etukäteen, millaiset asiat tuovat sinun arkeesi mielekkyyttä ja iloa työhön paluun jälkeen. Säilytä niitä elementtejä arjessasi, joista loman aikana nautit. Jos sinulla on ollut esimerkiksi tapana juoda aamukahvit terassilla loman aikaan ja nauttia aamuisen luonnon äänistä pihalla, mikä estää sinua jatkamasta tätä aamurutiinia loman jälkeenkin? Palkitse itsesi kotona ”hotelliaamupalalla” ensimmäisen työaamun kunniaksi! Tuoreita marjoja, tuoremehua, kahvia, croissanteja, tuoreita sämpylöitä ja raikkaita vihanneksia. Päivä lähtee paremmin käyntiin ja saat energiaa & hyvää mieltä ensimmäisen työpäivän haasteita varten. Vaikka ilma olisi syksyisen raikas, se vain virkistää, kunhan laitat riittävästi vaatetta. Kääriydy vaikka villavilttiin aamukahvia nauttiessasi! Mene ajoissa nukkumaan ja herää aamulla riittävän ajoissa virkeänä, jotta aamu on kiireetön!
  2. ”Terve mieli terveessä kehossa” eli pidä kehostasi hyvää huolta terveellisellä ruoalla ja liikunnalla. Oikea ruokavalio pitää olotilan virkeänä ja auttaa jaksamaan. Aamiainen on päivän tärkein ateria – hyvä ruoka, parempi mieli! Sisällytä aamupalaan vaikka tuoreita täysjyvä sämpylöitä, raikkaita vihanneksia sekä herkullisia marjoja. Riittävä liikunta vaikuttaa stressitason pysymiseen aisoissa sekä mielen vireyteen. Voisitko vaikka kävellä töihin tai osan työmatkasta? Valita maisemareitin töihin? Voisitko sisällyttää arkeesi myös rentoutus harjoituksia ja esimerkiksi joogaa? Arjessa tarvitaan pysähtymistä omien tarpeiden äärelle, jotta jaksamme! 
  3. Huolehdi mielekkäästä tekemisestä ja harrastuksista myös työhön paluun jälkeen. Jos nautit kesäloman aikana esimerkiksi jooga harrastuksesta, jatka sitä myös työhön paluun jälkeen – turvaa irrottautuminen oravanpyörästä! Sosiaalisista suhteista huolehtiminen auttaa myös jaksamaan arjessa, älä unohda ystäviä!
  4. Mieti, miten voisit ensimmäisen viikon aikana keventää työkuormaasi, ettei työtahti vie heti alussa sinulta lomalla kerättyjä voimavaroja. Muista pitää taukoja! Priorisoi. Jos työsi on sen tyyppistä, että pystyt itse vaikuttamaan työpäiväsi suunnitteluun ja töiden organisoimiseen, voit miettiä, mitkä työtehtävät sinun on tehtävä ensimmäisenä ja mitkä ovat välttämättömiä juuri tänä päivänä? Aloita miettimällä 3-5 asiaa, jotka juuri tänään tarvitsee tehdä. Mieti seuraavia tavoitteita vasta näiden jälkeen. Jaksamme paremmin, kun olemme mielessämme rajanneet meiltä vaaditut tehtävät selkeästi. Pidä huolta, etteivät tavoitteet ole liian suuria. Mikäli joku toinen määrittelee sinun tavoitteesi, kuten esimies, tuo esiin, mikäli tavoitteet ovat liian suuria ja työtahti liian tiukka.
  5. Suunnittele jo seuraava viikonloppuloma niin jaksat paremmin! Voitko ehkä pitää pidennetyn viikonloppuloman ja käydä jossain lähellä pikku reissun? Irtiottoon arjesta ei tarvita etelän lomaa vaan joskus pienempi reissu esimerkiksi naapurikaupunkiin tai lähikylpylään voi auttaa työn imusta irrottautumisessa. Mikä estää pistäytymästä työpäivän jälkeen vaikka omalla kesämökillä, jos se on lähellä? Palkitse itsesi vaikka joka kuukauden päätteeksi jollakin mukavalla asialla. Onko se esim. shoppailureissu kaupungille, hierojalla käynti tai viikonloppureissu omalle mökille? Seuraavaa pidempää lomaa, kuten syys- tai joululomaa on kiva suunnitella jo nyt, jotta töihin palatessa on jotain mukavaa odotettavaa!
  6. Listaa joka aamu 3 asiaa, joiden vuoksi pidät työstäsi! Jos työn sisältö ei miellytä, voi hyviä asioita löytyä vaikka mukavasta työyhteisöstä. Jos kiinnitämme huomiomme vain negatiivisiin asioihin, huomaamme niitä yhä enemmän ympärillämme. Voimme itse valita, mihin katseemme kohdistamme! Jos alat huomioimaan myönteisiä asioita, mielesi kiinnittää niihin yhä enemmän huomiota ja havainnoi niitä enemmän ympäriltäsi. Muista myös puuttua epäkohtiin ja esittää kehittämisideoita, mikäli työssä jokin epäkohta vie jaksamistasi. Rakentava asenne marisemisen sijasta on oikea työkalu oman työn kehittämiseen. Positiivinen ja kehittämishenkinen työyhteisö auttaa jaksamaan! Muista, että jokainen meistä voi vaikuttaa omalta osaltaan työyhteisön hyvään henkeen! Tästä voit lukea lisää: http://www.muutosvalmennusharmonia.fi/ajankohtaista/millainen-yhteiso-luo-onnellisuutta-ihmisille-5-onnellisen-yhteison-elementtia/

Mikäli tykkäsit artikkelista, ole hyvä ja auta muitakin löytämään se tykkäämällä & jakamalla se sosiaalisessa mediassa!:)