”Muutoksen tuulet – Läpi harmaan kiven” – Valmennuspalvelu Harmonia

”Muutoksen tuulet – Läpi harmaan kiven”

Miksi niin monet elämänmuutokset ja elämäntaparemontit ”kaatuvat” jo alkumetreillä ja ihminen jatkaa päivästä toiseen samaa epäonnistumisen kehää? Olet aloittanut painonpudotusprojektin kymmeniä kertoja päätyen aina samaan lopputulokseen, jossa ensin aloitat päättäväisenä ja sitten ”repsahdat” vanhoihin tottumuksiin ja epäterveellisiin elämäntapoihin. Aloitat taas uudelleen ja uudelleen, mutta aina palaat samaan lopputulokseen – epäonnistumiseen.

Voimme lukea kaikki ravitsemustieteen – ja liikunta-alan kirjallisuuden läpi pääsemättä silti tavoitteeseemme. Miksi?  Tieto siitä, miten pitäisi syödä tai liikkua ei yksin riitä muutokseen. Myöskään yksin tieto siitä, miten saada toimiva parisuhde, ei yksin riitä. Mistä siis lähteä liikkeelle saavuttaakseen pysyvän muutoksen?

Oli kysymyksessä mikä muutos tahansa: parisuhde, elämäntaparemontti jne. muutoksen psykologiassa pätevät samat lainalaisuudet. Käsittelin aikaisemmassa blogi kirjoituksessani ”Takaisin raiteille” – 5 askelta kohti onnistunutta muutosta ja unelmiesi elämää” muutosta ja ”repsahduksia” elämäntaparemontissa.

Siinä ”takaisin raiteille” kohti muutosta pääsemisessä esittelin viisi askelta, jotka etenevät seuraavasti:

1) Tunnista suunta ja muutoksen tarve

2) Opi epäonnistumisista – mitä sellaista opin tästä, jota voin käyttää voimavarana muutoksessa?

3) Miksi olen tähän tilanteeseen ”ajautunut”?

4) Mikä on tavoitteeni muutokselle?

5) Millaisilla keinoilla pääsen tavoitteeseen ja mikä on ensimmäinen konkreettinen askel kohti sitä?

5 askelta kohti pysyvää muutosta ja hyvinvointia

 

Mitä nämä edellä esitetyt askeleet sitten käytännön tasolla tarkoittaa? Olen aikaisemmassa blogissani ”Tavoitteet todeksi NLP-valmennuksella” kirjoittanut omakohtaisesta kokemuksestani koskien elämäntaparemonttia. Seuraavaksi avaan ne askeleet, jotka kuljin matkallani muutokseen.

(1) ensimmäinen askel kohti muutosta oli pysähtyä miettimään tilannetta, jossa olin ja tunnistaa, etten voinut hyvin, koska painoa oli kertynyt yli 30kg liikaa. Kävin läpi sen, mitä tämä elämäni kannalta tarkoittaa eli miten väärä ravinto ja liialliset hiilihydraatit tekevät väsyneeksi ja voimattomaksi olon. Liikunnan puute tekee saman. Liikkuminen ei edes tuntunut kovin mukavalta, koska painoa oli niin paljon.

(2) Toinen askel oli oppia epäonnistumisista eli mietin, miksi en aikaisemmin ollut onnistunut tässä. Syy oli hyvin yksinkertainen. Kiireinen elämänrytmi piti ensin pysäyttää. Sitten vasta pystyi ottamaan käyttöön tietoa terveellisestä ravinnosta ja liikunnasta sekä soveltamaan sitä omaan arkeen.

Pysyvä muutos esimerkiksi painonhallinnassa alkaa siis ensin korvien välistä, sen jälkeen lautaselta ja kolmanneksi lenkkipolulta. En ”ehtinyt” soveltaa tietoani oikeasta ravinnosta ja liikunnasta, koska sille ei ollut ”kalenterissa tilaa”. Tila täytyi ensin raivata.

Ei myöskään ollut riittävää motivaatiota, koska niin suuren tavoitteen saavuttaminen tuntui lähes mahdottomalta. Täytyi siis löytää oikeat välineet ja tieto ravinnosta, jolla laihtuminen on mahdollista. Opin, että elämässä ei koskaan saisi mennä niin ”lujaa”, että unohtaa antaa aikaa omalle hyvinvoinnilleen. Opin siis, että elämänmuutos alkaa aina pysähtymisestä – inventaariosta.

Ensin täytyy pysähtyä ja miettiä missä ollaan, että voi alkaa matkalle kohti muutosta. Ei voi päästä perille, jollei tiedä tarkkaan, missä on. Sen jälkeen tarvitaan ”kartta”, josta löydetään koordinaatit kohti muutosta.

(3) Kolmas askel toi samaan lopputulokseen kuin toinenkin eli kiireinen elämänrytmi ja oman hyvinvoinnin jääminen sen ”jalkoihin”, oli syy tilanteeseen.

(4) Neljäs askel eli tavoitteen määritteleminen oli monivaiheinen. Tarvittiin monta välitavoitetta, joiden saavuttamisesta muistin itseni aina palkita – en herkuilla, vaan henkistä hyvinvointia tuottavilla tekemisillä. Myös lopullinen tavoite eli päivämäärä, johon mennessä tavoitteeni aioin saavuttaa, oli asetettava. Ja myös päätettävä etukäteen, miten onnistumisesta itseään palkitsee. Taisipa olla mukava loma reissu, jolla sitten itseni palkitsin. Yllättävän tärkeä tavoitteen asettamisen kannalta, oli tapa, jolla tavoitteeni tein eläväksi mielessä.

Ei riitä, että kirjoitin tavoitepainon ylös, vaan sen lisäksi kuvittelin mielessäni elävästi tilanteen, kun tavoite on saavutettu. Miltä se tuntuu ja millaista elämäni on sitten. Juuri näitä menetelmiä NLP-valmennuksessa käytetään tavoitteen kirkastamiseksi ja ne ovat parhaimpia keinoja itsensä motivoimiseen. Vaativat aluksi harjoittelua, mutta kerran ne opittuaan, voi niitä käyttää loppuelämän kaikilla elämän osa-alueilla tavoitteiden saavuttamiseen.

Viimeinen (5) askel eli keinojen määritteleminen – miten pääsen tavoitteeseeni, oli oman onnistumiseni kohdalla ratkaiseva. Mikäli tässä kohtaa ei ole oikeanlaista ravitsemusneuvontaa ja ohjausta oikeanlaisiin liikuntatottumuksiin ja niihin motivoitumiseen, voi projekti kaatua. Tähän kehottaisin kaikkia panostamaan!

Epätoivo iskee, mikäli lähdet yksin kamppailemaan oikeanlaisen ruokavalion kanssa. Se useimmiten epäonnistuu ilman asiantuntijan apua. Vaikka se maksoi, itse koin sen olevan paras investointi omaan terveyteen henkisen valmennuksen lisäksi.

Omaan ohjelmaani sisältyivät sekä henkinen valmennus (motivointi), ravitsemus, että liikunta. Ja näiden yhteisvaikutus on tiedossa varmaan kaikille, jotka painoa ovat pudottaneet onnistuneesti. Kumpikin näistä kahdesta oli omalla kohdallani jälkeenpäin ajateltuna erinomainen investointi omaan tulevaisuuteen ja terveyteen sekä elämän tasapainoon puhumattakaan elämänlaadusta.

Laitettuani elämänarvoja vaakakuppiin, se terveys oli loppupeleissä tärkein asia. Ilman sitä elämän muista osa-alueista on vaikea nauttia. Päästyäni tavoitepainoon, heijastui se jokaisella elämän osa-alueella. Esimerkiksi olotilani ei koskaan ole ollut yhtä energinen, kun elämäntaparemontin jälkeen oli. Liikunta tuntui ihanan kevyeltä, koska ylimääräinen paino oli poissa.

Vääränlaisesta ravinnosta ja vähäisestä liikunnasta johtuva väsynyt olotila oli poissa. Mieli oli iloinen ja onnistumisen ilo siitä, miten oli päässyt aikaisemmin saavuttamattomalta tuntuneeseen tavoitteeseen. Myös liian kiireisen elämänrytmin vaikutukset olivat haihtuneet.

Tilalla oli elämästä nauttiminen ja elämänilo. Elämän arvojärjestys oli loksahtanut oikealle paikalleen. Henkinen valmennus ja motivaatio olivat ne askeleet, joista matkani aloitin ja josta jatkoin ruokavalioremontilla kohti liikuntatottumuksien muuttamista. Kuulostaa hyvin yksinkertaiselta, mutta niin totta!

Elämän arvojärjestystä miettiessään kannattaa terveys asettaa aina etusijalle. Koskaan ei saa elämässä olla niin kiire, että oma hyvinvointi jää arjen jalkoihin. Elämäntaparemontti kannattaa aloittaa heti, koska omaa ainutlaatuista elämäänsä ei kannata tuhlata kärsimällä vetämättömästä olotilasta ja elämäntapojen myötä seuranneista terveysongelmista.

Matkalla kohti muutosta, on parhain apuvälineeni ollut tavoitekuva kirkkaana mielessä. Karttana matkalla muutokseen ja motivoitumiseen on ollut oma aarrekartta, joka on vienyt eteenpäin kaikista karikoista ja vastoinkäymisistä muutosprosessissa ja ”muutoksen tuulissa” – vaikka läpi ”harmaan kiven”.

Luo sinäkin oma tavoitekuva kirkkaaksi mielessäsi  ja suuntaa kohti uusia tuulia: http://www.muutosvalmennusharmonia.fi/valmennukset/aarrekartta/