”Takaisin raiteille” – 5 askelta kohti onnistunutta muutosta – Valmennuspalvelu Harmonia

”Takaisin raiteille” – 5 askelta kohti onnistunutta muutosta

”Takaisin raiteille” – 5 askelta kohti onnistunutta muutosta ja unelmiesi elämää

Miten saada elämä takaisin ”raiteilleen”, kun olet eksynyt väärille raiteille? Kaikessa muutoksessa tärkein ensimmäinen askel.

Ensimmäinen askel

Tärkeintä on tunnistaa suunnan olevan väärä. Joskus on hyvä pysähtyä miettimään, minne nämä raiteet johtavat. Onko näiden päässä se tavoittelemani elämä vai jotain aivan muuta?

Mikä on se päämäärä, johon haluan päästä? Miltä osin elämääni haluan muuttaa? Millaista on arvojeni mukainen elämä?

Tässä hyvä tunnistamisen väline on jo edellisessä blogissa mainitsemani NLP-harjoitus, jossa tarkastellaan kahta eri vaihtoehtoa.

Millainen elämä on juuri tämän polun päässä. Kuvittele elämäsi vaikkapa vuoden päähän tästä – millaista se on, jos jatkat tällä valitsemallasi polulla?

 

Mielikuvat avaavat todellisuuden, joka polun päässä odottaa ja voi nähdä, mitä käytännössä jonkin tien valitseminen elämäni kannalta tarkoittaa arjessa.

 

Tuntuuko tutulta: Olet vuodenvaihteen jälkeen aloittanut menestyksekkäästi terveelliset elämäntavat ja ehkä pudottanut painoa jo useamman kilon. Olet onnellinen tästä saavutuksesta!

Sitten…jokin asia töissä tai yksityiselämässä alkaa tökkiä. Tulet kotiin ja menet jääkaapille, vaikka ei ole nälkä. Haalit sieltä itsellesi kaikkia herkkuja, joilla alat lohduttaa itseäsi ja ”syödä pahaa mieltä pois”.

Kaapista löydät viime viikon kauppareissulta mukaan haalitun ”aarteen” – suklaalevyn, jonka nappaat mukaan matkalla olohuoneen sohvalle. Sinne sitten linnoittaudut illaksi ystäviesi suklaalevyn, sipsien ja muiden herkkujen kanssa ”parantamaan” elämääsi.

Hetken mielihyvän jälkeen tulee entistä huonommat fiilikset. Morkkis syömisestä ja siitä, kuinka viime viikon laihdutusprojektin tulokset ovat taas mennen talven lumia. Sen jälkeen tekee mieli heittää hanskat tiskiin.

Moni lopettaa tähän hyvin alkaneen elämäntapojen muutoksen. Kun kerran on repsahdettu, niin annetaan sitten mennä- tyyliin.

Toinen askel

Mitäpä, jos sen sijaan suhtautuisit tähän ”repsahdukseen” lempeän ymmärtäväisesti ja luopuisit hyödyttömästä itsensä ruoskimisesta aloittaen puhtaalta pöydältä uudelleen?

Monelle esimerkiksi uudenvuoden lupauksen rikkominen ja elämäntapamuutoksen ensimmäinen kompastuskivi voi vesittää koko projektin, mikäli siihen ei ole oikeaa lääkettä.

Jospa kokeilisit lempeyttä ja armollisuutta itseäsi kohtaan? Kun otamme epäonnistumiset mahdollisuuksina oppia, niistä tulee meidän parhaita kavereita. Mitä opin tästä epäonnistumisesta, missä asiassa olen nyt vahvempi tai viisaampi? Mikä tarkoitus tällä oli?

Mitä hyvää asiaa en olisi oppinut/kohdannut ilman tätä epäonnistumista? Armollisuus itseään kohtaan on paras lääke onnistuneeseen elämäntapamuutokseen.

Kolmas askel

Kolmas askel on miettiä, missä määrin tämä asia on omien vaikutusmahdollisuuksien alueella ja miten olen tähän tilanteeseen tullut?

Ohjaanko itse elämäni ”junaa” vai onko joku toinen ohjaamassa sitä?

Joskus se toinen voi olla vaikkapa huono elämäntapa tai toinen ihminen, joka vaikuttaa liian vahvasti elämämme suuntaan. Joskus esimerkiksi elämämme menee liikaa jonkin asian ehdoilla, kuten työ, ihmissuhteet jne. Silloin omat todelliset tarpeemme jäävät ”jalkoihin”.

Esimerkiksi työ, joka ei tuota onnistumisen kokemuksia tai joka stressaa niin paljon, ettei vapaa-ajalle jää ”paukkuja”. Silloin ei esimerkiksi jaksa panostaa omaan hyvinvointiin ja vaikkapa terveellisiin elämäntapoihin. Syömme epäterveellisesti emmekä työpäivän jälkeen jaksa lähteä liikkumaan.

Mikäli jokin elämän osa-alue hallitsee liikaa elämäämme, kuten esim. työ, on aika tehdä uudelleen arviointi sen suhteen – mitä asialle voisi tehdä? Missä määrin voin itse vaikuttaa siihen? Jos voin, niin miten?

Tai jos ihmissuhteet vievät omassa elämässä paukut vähiin. Jos on liian kiltti ja joustaa aina toisten tarpeiden mukaan, on aika opetella sanomaan EI. Mikäli omat tarpeet jäävät jalkoihin aina toisten ihmisten tarpeiden ”ajaessa ohi”, opettele pitämään puolesi.

Esimerkiksi tunnesyömisestä voi opetella pois tunnistamalla, mihin tunteisiin syö. Syökö esimerkiksi mielipahaan, joka johtuu liiallisesta kiltteydestä ja omien tarpeiden laiminlyönnistä?

Mitä voisi tehdä seuraavan kerran tilanteessa, jossa tunnistaa ”lohduttavansa” itseään ruoalla? Voisiko opetella rakentavampia tapoja käsitellä tunteitaan? Tunnistaminen on aina askel kohti muutosta.

Neljäs askel.

Mitä haluan muuttaa ja mikä on tavoitteeni? Mikä on ensimmäinen konkreettinen teko, jolla voin muutoksen aloittaa?

Aloita aina pienistä askelista. Niistä muodostuu kestävä muutos. Liian suuret tavoitteet ja odotukset eivät kanna pitkälle.

Tavoitteen saavuttaminen voi tuntua mahdottomalta, jos heti alkuun asettaa epärealistisen suuret tavoitteet. Kannattaa asettaa itselle välitavoitteita sen ison lopullisen tavoitteen lisäksi.

Vääränlaiset tottumukset arjessa, kuten oman hyvinvoinnin laiminlyönti tai epäterveelliset ruokailutottumukset, ovat korjattavissa tiedostamalla ja tietoisesti kehittämällä tilalle uusia toimivampia.

Esimerkiksi ruokailutottumusten muuttamiseen ei tarvita suuria askelia aluksi. Riittää, että aloitat vaikka lisäämällä jokaisen pääateriasi yhteyteen salaatin. Tai muuttamalla ateriarytmi säännölliseksi niin, että ”napostelu” ja epäterveelliset valinnat jäävät pois.

Sen sijaan, että heittäisit hanskat tiskiin, kaiva esiin tavoitekuva siitä, millaista muutosta tavoittelet – millaista on elämä sitten, kun tavoitteesi on saavutettu.

Mieti, mitä kaikkea ihania asioita esimerkiksi terveellisistä elämäntavoista sinulle seuraa ja kaiva vaikka jääkaapin oveen vanha valokuva itsestäsi, jossa olet tavoitepainossasi tai jokin muu kuva, joka muistuttaa sinua tavoitteestasi.

Ihmiset tekevät painonpudotusprojektissa usein sen virheen, että liimaavat jääkaapin oveen itsestään kuvan ylipainoisena. Ajattelevat sen motivoivan itseä olemaan avaamatta jääkaapin ovea. Ihmisen mieli ei toimi niin!

Tarvitsemme positiivisen tavoitekuvan jota kohti kulkea! Tarvitsemme lempeää ja ymmärtävää sekä hyväksyvää asennetta itseä kohtaan. Tämä sama pätee kaikkeen muutokseen, ei ainoastaan painon pudottamiseen. Mieli tarvitsee positiivisen tavoitekuvan, jota kohti kulkea.

Navigaattoriinkaan ei aseteta kohteeksi määränpäätä, johon ei ainakaan haluta saapua, vaan se kohde, jonne ollaan matkalla! Mikäli sinun on vaikea motivoitua muutokseen ja ”nähdä” mielikuvissasi tavoitetta, suosittelen kokeilemaan NLP-pohjaisia mielikuvaharjoituksia tai Aarrekartta-valmennusta, jossa mielikuvin ja käytännön harjoituksin luodaan tavoitteesta niin elävä mielikuva, että se alkaa ohjata arjessa valintoja kohti tavoitteen toteutumista.

Painonpudotusprojektissa aseta seuraaville viikoille viikkotavoitteet painon pudottamiselle ja mieti jo etukäteen, millä palkitset itsesi tavoitteen saavutettuasi. Ja muista tässäkin itseä kohtaan lempeä asenne.

Opettele syömisellä ja herkuilla itsesi hemmottelemisen sijasta suomaan itsellesi jotakin henkistä mielihyvää tuottavaa hemmottelua, kuten kasvohoito, hierojalla käyminen, kylpylässä rentoutuminen jne.

Opettelemalla uusia tapoja osaksi arkea, tulee niistä elämäntapa ja painonpudottamisessa kokonaisvaltainen elämäntapojen muutos ja huonojen toimintamallien korvaaminen uusilla toimivilla malleilla on kaikista ratkaisevinta.

Pelkkä dieetti ja ruokavalio eivät ole ratkaisuna pysyvään painonhallintaan. On kartoitettava ne syyt ja väärät tottumukset sekä toimintamallit arjessa, jotka ovat ylipainoon johtaneet. Onnistuneen muutoksen pohjalla on myös sen asian ymmärtäminen, ettei onnellisuus riipu ihmisen ulkonäöstä tai painosta.

Usein painonpudotus tulee ”sivutuotteena” kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin myötä. Tärkeintä on tehdä muutos kokonaisvaltaisesti omassa elämässä, ei vain tuijottamalla puntarin lukemia.

Mieti, mitkä asiat sinun elämässäsi vievät kohti tasapainoa ja onnellisuutta. Sen myötä usein sivutuotteena tulee terveellinen elämäntapa ja paino putoaa ”sivutuotteena” oman elämän kokonaisvaltaisen korjausliikkeen myötä.

Viides askel.

Keinot. Millä keinoilla pääsen tavoitteeseeni? Mikä on ensimmäinen konkreettinen teko, joka vie minut askeleen lähemmäksi tavoitettani? Onko se vaikkapa painonhallintaprojektissa säännöllinen ruokarytmi tai lenkki merenrantaan päivittäin.

Listaa ylös vaikka useampi konkreettinen keino, jolla voit päästä tavoitteeseesi ja sisällytä ne osaksi arkeasi. Esimerkiksi muuttaessasi elämäntapoja terveellisemmäksi, aloita vaikkapa lisäämällä liikuntaa kulkemalla työmatkat kävellen auton sijasta.

Mieti etukäteen keinot, jotka auttavat kohti muutosta. Ja lopuksi: Kiitä itseäsi niistä asioista, joissa olet jo onnistunut ja myös epäonnistumisten mukanaan tuomasta opista, joka on tehnyt sinusta entistä vahvemman ja viisaamman. Ota ne ”matkaevääksi” kohti onnistunutta muutosta!

Mikäli tykkäsit artikkelista, ole hyvä ja tykkää/jaa se sosiaalisessa mediassa! Kiitos!

Matkaeväitä muutokseen saat Aarrekartta- luo unelmasi todeksi!-valmennuksesta! Osallistu videovalmennukseen mistä päin Suomea tahansa:

 

Päivitetty 3.9.2020